ชื่อวิจัย การพัฒนารูปแบบการนิเทศเชิงบูรณาการอย่างมีส่วนร่วมในการเสริมสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพโดยการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน
ผู้วิจัย จินตนา คงอานนท์
สำนักงาน สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาขอนแก่น
ปีการศึกษา 2567 ศ.
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการนิเทศเชิงบูรณาการอย่างมีส่วนร่วมในการเสริมสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพโดยการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน โดยมีวิธีดำเนินการวิจัย ได้แก่ 1) การศึกษาสภาพปัญหาและสภาพพึงประสงค์ 2) การพัฒนารูปแบบการนิเทศ 3) การนำไปใช้ของรูปแบบ และ 4) การประเมินผล
กับ 9 ผู้ทรงคุณวุฒิ และกลุ่มตัวอย่าง คือ 150 ครูในโรงเรียนกลุ่มสหวิทยาเขตชุมแพม่านชมพู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาขอนแก่น เครื่องมือวิจัย ได้แก่ รูปแบบการนิเทศและคู่มือการใช้ แบบประเมินความเหมาะสมของรูปแบบ แบบประเมินความสามารถด้านการเขียนแผนการจัดการเรียนรู้ แบบประเมินความสามารถด้านการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน แบบประเมินความสามารถด้านการประเมินผล แบบทดสอบความรู้ และแบบสอบถามความพึงพอใจ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ t-test แบบ 2 กลุ่มสัมพันธ์กัน และแบบกลุ่มเดียวเพื่อเปรียบเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนด
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพปัญหาของการนิเทศในการเสริมสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพโดยการจัดกิจกรรมพัฒนา
ผู้เรียนอยู่ในระดับมาก และสภาพที่พึงประสงค์อยู่ในระดับมาก ทั้งนี้ ความต้องการจำเป็นสูงทั้งด้านการมีวิสัยทัศน์
และค่านิยมร่วมกัน (PNI Modified= 0.65) และชุมชนที่เอื้ออาทร (PNI Modified= 0.64) ตามลำดับ
2. รูปแบบการนิเทศเชิงบูรณาการอย่างมีส่วนร่วม มี 5 องค์ประกอบ คือ
1) หลักการ
2) วัตถุประสงค์
3) เนื้อหาการสร้างความรู้บนฐาน PLC
4) กระบวนการนิเทศเชิงบูรณาการอย่างมีส่วนร่วมได้แก่ (1) การให้ความรู้ก่อนการนิเทศอย่างมีส่วนร่วม (2) การวางแผนการนิเทศอย่างมีส่วนร่วม (3) การปฏิบัติการนิเทศอย่างมีส่วนร่วม(4) การประเมินและรายงานผลการนิเทศอย่างมีส่วนร่วม และ 5) การประเมินผล ซึ่งความเหมาะสมของรูปแบบอยู่ในระดับมาก
3. การนำไปใช้ของรูปแบบการนิเทศเชิงบูรณาการอย่างมีส่วนร่วม ในความรู้เกี่ยวกับชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพหลังการนิเทศสูงกว่าก่อนการนิเทศ ความสามารถด้านการเขียนแผนการเรียนรู้บนฐานPLC ความสามารถด้านการจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนบนฐานPLC ความสามารถการประเมินผลบนฐาน PLC อยู่ในระดับมากที่สุด และสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 75 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ซึ่งครูมีผลงานที่เป็นเลิศบนฐาน PLC อยู่ในระดับดีเยี่ยม และความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก
คำสำคัญ: รูปแบบการนิเทศเชิงบูรณาการอย่างมีส่วนร่วม; ชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพ; การจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน
Title Develop the Model of Participatory Integrated Supervision in Strengthening Professional Learning Community by Organizing Student Development Activities.
Author Jantana Kong-anon.
The Office Khon Kaen Secondary Educational Service Area Office.
Acadimic Year 2023 A.D.
Abstract
This research aims to develop a model of participatory integrated supervision in strengthening the professional learning community by organizing student development activities.The research methods were 1) studying the problem and desired conditions, 2) developing model
supervision, 3) applying the model, and 4) evaluation with a group of 9 qualified persons and a sample of 150 teachers in the schools at Chum Phae Man Chompoo Sub-Campus groups under Khon Kaen Secondary Educational Service Area Office. The research instruments were a model
supervision and user manual, the model suitability assessment form, the learning management plan writing ability assessment form, the learner development activity organization ability assessment form, the evaluation ability assessment form, the knowledge test, and the satisfaction questionnaire. Data analysis by using descriptive statistics, percentages, means, and standard deviations, two-group t-test, and one-group t-test to compare with the specified criteria. The results are as follows:
1. The problem condition of supervision in strengthening the professional learning community by organizing student development activities is at a high level, and the desired condition is at a high level. However, the highly essential needs include shared vision and values (PNI Modified=0.65) and caring community (PNI Modified= 0.64), respectively.
2. The model of participatory integrated supervision of 5 elements such as 1) principles, 2) objectives, 3) content of PLC-based knowledge creation, 4) integrated participatory supervision process including (1) pre-participatory supervision knowledge provision, (2) participatory supervision
planning, (3) participatory supervision implementation, (4) participatory supervision evaluation and reporting, and 5) evaluation. Which, the suitability of the model is at a high level.
3. Applying the model of participatory integrated supervision in the knowledge about professional learning community after supervision to higher than before supervision, the ability to write learning plans based on PLC, the ability to organize learner development activities based on
PLC, the ability to evaluate results based on PLC were at the highest level, and higher than the 75 percentage criterion with statistical significance at the .01 level. Also, the teachers have excellent performance based on the PLC at an excellent level, and satisfaction is at a high level. Keywords: Model of participatory integrated supervision; professional learning community; organizingstudent development activities.
ดาวน์โหลด คลิก